Boxning,  Kost & Hälsa,  Okategoriserade

Jobba, träna, äta, sova och allt där emellan!

Jobba, träna, äta, sova och allt där emellan…

Hur hinner du med allt?! är en fråga jag får höra ofta och svaret är ganska enkelt… Prioriteringar!

När jag bestämde mig för att satsa igen så visste jag till hundra procent vad jag gav mig in på, Jag har satsat förut och vet vad som krävs och vilka uppoffringar jag kommer att behöva göra, mindre tid med vänner och familj, mindre nöjen, mindre äta vad man känner för, osv. Ska man lyckas med något så måste man göra det helhjärtat och även då så har man oddsen emot sig. Men brinner man för det som jag och dem flesta andra gör som satsar allt på sin grej så ser man det inte som uppoffringar utan det är en självklarhet. Lika naturligt som det är att andas, så ska det vara att göra alla dem sakerna som behövs för att komma så långt man kan!

Kosten:

Kosten i min idrott är utan tvekan en av dem sakerna som jag måste tänka mest på. Jag måste hålla mig någorlunda nära min matchvikt hela tiden för att inte behöva ta för mycket vikt på kort tid när det är dags för match eller om det skulle dyka upp en match på kort varsel, dessutom sliter det på kroppen att gå upp och ner i vikt för mycket mellan matcherna. Men självklart går jag upp lite mellan matcherna, till min normalvikt så att säga. Jag måste dessutom äta så pass att jag har energi till alla hårda träningspass och så att kroppen får i sig den näring den behöver för att återhämta sig ordentligt. Jag räknar inte kalorier per dag eller håller koll på hur mycket vätska jag får i mig. Det enda jag räknar är så att jag får i mig tillräckligt med proteiner varje dag och då kör jag den vanliga metoden att jag tar min kroppsvikt i kilo gånger 2 i antal protein, dvs ca 84 kilo gånger 2 = 168 gram protein, Minst! Jag väger mig varje morgon och så länge vikten ligger på ungefär detsamma och inte för högt så är det lugnt. Om jag är mätt, mår bra, urinen är genomskinlig, jag är full med energi som alltid, osv så vet jag att jag gör rätt och det har funkat i alla år som jag tränat hårt.

En typisk dag kan se ut såhär:

Går upp kl 05.00 och börjar jobbet kl 06.00.

Frukost kl 09.10 och då är det nästan alltid proteingröt. Vanlig havregrynsgröt med ett rått ägg, kokosolja och en skopa proteinpulver.

Lunch kl 12.20. Kyckling, räkor eller fisk med antingen potatis eller ris.

Mellanmål kl 15.30. Kokta ägg, omelett, gröt, kvarg eller bara några riskakor och mängden beror på hur hungrig jag känner mig men inte alltför mycket eftersom att det är träning sen men jag dricker alltid ekologisk rödbetsjuice innan nästan varje träningspass då det sägs och jag märker själv att det ger en liten extra kick. Rödbetsjuicen innehåller nitrat och när vi får i oss det så bildas kvävemonoxid och det ökar syresättningen som i sin tur ökar uthålligheten i musklerna, plus en massa andra bra saker.

Träning kl 17.00 i ca 2 timmar

Middag ca kl 19.15. Kyckling, fisk, räkor, tonfisk eller rött kött med mindre kolhydrater än på lunchen.

Kvällsmål ca kl 21.00. Kvarg, Keso, frukt eller en proteinshake om jag är hungrig.

Jag äter nästan aldrig rött kött innan träning för det är väldigt hårdsmält och kroppen behöver ett bra tag på sig för att bearbeta det och då känner jag mig ”tung” i magen. Jag äter det gärna annars för det innehåller väldigt mycket protein och järn.

Är det match på gång så kör jag ett morgonpass innan jobbet.

Ha de grymt!